پیوند مدفوع مادر ممکن است به بازیابی میکروبیوتای روده ی نوزادان در معرض خطر ابتلا به دیابت کمک کند

20 ژوئیه 2021- بر اساس یک مطالعه در دانشگاه راتگرز، نوزادانی که به دلیل تجویز آنتی بیوتیک در اوایل تولد، در معرض خطر دیابت نوع 1 قرار گرفته اند، ممکن است با پیوند مدفوع مادر جمعیت میکروارگانیسم های روده ی آنها ترمیم شود.

این مطالعه که شامل تجزیه و تحلیل ژنتیکی موش ها بود، در مجله Cell Host & Microbe منتشر شد.

یافته ها حاکی از آن است که می توان نوزادان تازه متولد شده ای که به دلیل اختلال در میکروبیوم- تریلیون ها میکروارگانیسم مفید در بدن ما –در معرض خطر دیابت نوع 1 قرار گرفته اند، را با پیوند مدفوع مادرانشان به دستگاه گوارش آنها پس از تکمیل دوره ی درمانشان با آنتی بیوتیک، درمان نمود تا به دیابت نوع 1 مبتلا نشوند.

دیابت نوع 1 شایع ترین بیماری خود ایمنی در دوران کودکی است.

دکتر Martin Blaser، یک از نویسندگان این مقاله و مدیر مرکز بیوتکنولوژی و پزشکی پیشرفته در دانشگاه راتگرز، گفت: تحقیقات قبلی ما نشان داد که قرار گرفتن حیوانات جوان در معرض آنتی بیوتیک باعث ایجاد آشفتگی در میکروبیوم آنها می شود، که ممکن است ایمنی مرتبط با سن و التهاب مختص به اندام را تغییر دهد و خطر بیماری های ناشی از سیستم ایمنی را در آنها افزایش دهد.

در این مطالعه به موش هایی که از روز پنجم تا دهم از تولد تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار داشتند، میکروبیوتای مادر تا یک هفته بعد از درمان آنتی بیوتیکی پیوند زده شد و وضعیت آنها با موشهای بدون پیوند مدفوع، مقایسه گردید. محققان دریافتند که در موش هایی که میکروبیوم مادری به آنها پیوند زده شد تا حدی وضعیت میکروبیوم روده ترمیم شده و خطر ابتلا آنها به دیابت به سطح پایه برگشته است.

دکتر Xue-Song Zhang، یکی از نویسندگان این مقاله، واستادیار تحقیقاتی در مرکز بیوتکنولوژی پیشرفته و پزشکی در راتگرز، گفت: ما توانستیم گروهی از ژن هایی را شناسایی كنیم كه پس از پیوند مدفوع به حالت طبیعی خود بازگشتند، گویا موش ها هرگز آنتی بیوتیكی دریافت نكرده اند. گام بعدی ما شناسایی میکروب های مفید است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210720/Maternal-fecal-transplant-may-help-restore-gut-microbiota-in-newborns-with-diabetes-risk.aspx